آیا باید نمک یددار مصرف کنید؟

 

نمک یددار را در ظروف تیره نگه‌داری کنید
ما از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که به دلیل فقیر بودن خاک از ید، بیشتر مواد غذایی کشت شده یا حتی دام‌ها ید کافی نداشته و میزان مورد نیاز روزانه به این ماده معدنی از طریق غذا تأمین نمی‌شود. به همین دلیل مدت‌ها ایران جزو کشورهایی بود که بیماری‌های مربوط به کمبود ید در آن شیوع داشت. مهم‌ترین علامتی که میان مردم به عنوان کمبود ید شهرت دارد، بزرگ شدن تدریجی غده تیرویید و بروز بیماری‌ غم‌باد یا گواتر است. علاوه بر آن باید گفت اگر خانم‌های باردار در دوران بارداری به کمبود این ماده معدنی مبتلا باشند، خطر اینکه کودک‌شان دچار بیماری‌هایی مانند عقب‌افتادگی ذهنی شود، وجود دارد. برای خوادن ادامه این مطلب بر روی فلش قرمز در بالای مطلب کلیک کنید.


به هر حال، به دلیل این کمبود در کشور ما پس از بررسی‌های مختلف، تصمیم بر این گرفته شد که ید به یک ماده غذایی پرمصرف و راحت یعنی نمک اضافه شود و در حال حاضر چند سال است که نمک‌های کشور یددار شده‌اند. این برنامه، کمک‌ بسیاری کرده است که ید موجود در بدن وضعیت بهتری پیدا کند و البته بررسی‌هایی که روی میزان ید موجود در ادرار دانش‌آموزان کشور هر چند وقت یک بار انجام می‌شود، این موضوع را ثابت کرده است. 
اما چند نکته در مورد نحوه استفاده و نگهداری نمک یددار مهم است که به آن اشاره می‌کنم. اول اینکه نمک یددار را باید در شیشه‌های تیره‌رنگی که درب آنها باز نباشد و نور نبیند، نگهداری کرد تا ید آن از بین نرود. دوم آنکه در موقع پخت هم هر چه دیرتر نمک اضافه شود تا ید بیشتر حفظ شود و بر اثر حرارت از میان نرود. در عین حال، فراموش نکنید که مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به پرفشاری خون را افزایش می‌دهد و اینکه نمک ید دارد به این معنی نیست که ما مصرف آن را بالا ببریم بلکه رعایت تعادل قدم اول است؛ زیرا همچنان یکی از توصیه‌های سلامت در کشور مانند هر نقطه دیگر از دنیا، مصرف کم نمک است. از این رو، من توصیه می‌کنم سر سفره نمکدان نگذاریم و به همان نمکی که در حین پخت به غذا اضافه شده، بسنده کنیم چون خاک کشور ما فقیر از ید بوده و نمی‌توانیم مواد غذایی دیگری را نام ببریم که غنی از ید باشند. انتظار می‌رود که ماهی‌ها (از ماهی آزاد، تن و شاه ماهی گرفته تا میگو) ید بیشتری داشته باشند اما باز هم بستگی به این موضوع دارد که در چه منطقه و چه آبی پرورش داده شده باشند.
علاوه بر تمام نکات یادشده، ما مواد غذایی‌ای داریم که می‌توانند مانع جذب ید شده و گواترزا باشند؛ مانند خانواده کلم و برخی ریشه‌ها که معمولا مصرف خام‌شان در مناطقی که شیوع کمبود ید فراوان است یا توصیه نمی‌شود و یا مصرف پخته شده شان پیشنهاد می‌شود.

 
 متخصص تغذیه و رژیم درمانی

منبع:www.salamat.com