کنترل نفس یعنی چه؟

کنترل نفس یعنی داشتن یک اراده قوی در بازداشتن خود از توجه به چیز های زیان آور و زشت، کنترل خواسته ها، دور شدن از احساسات منفی یا پرهیز از انجام یک رفتار ناپسند و کنترل بر روی زیاده روی ها. کسب مهارت در کنترل نفس به افراد این توان را به آن ها می دهد تا آن ها به جای انتخاب های غلط، تصمیم های بهتری بگیرند.

 

روش های کنترل نفس:

عده ای تصور میکنند که کنترل نفس دشوار است، اما این طور نیست. برای جلوگیری از غرق شدن در خواسته های نفسانی به توصیه های زیر توجه کنید:        برای خواندن ادامه این مطلب بر روی فلش قرمز در بالای صفحه کلیک کنید.

1- سعی کنید ابتدا فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید. انسان نادان ابتدا عمل می کند و بعد فکر می کند. انسان دانا ابتدا فکر می کند و بعد عمل می کند.

 

2- عده ای در پیروی از هواهای نفسانی تابع دیگران اند، سعی کنید برای خود تصمیم بگیرید و تابع رفتار غلط دیگران نباشید. کنترل نفس را برای سود های فراوان آن تمرین کنید.

 

3- در رسیدن به خواسته ها، عجله و شتاب به خرج ندهید. خیلی ها در رسیدن به پول و مقام عجله دارند. به خداوند توکل کنید و سعی کنید از راه درست و خدا پسندانه به خواسته های خود برسید.

 

4- اغلب افراد موفق کسانی هستند که نفس خود را کنترل کرده و شیوه درستی را در زندگی انتخاب می کنند. اگر در کنترل نفس ضعف دارید، از خداوند کمک بگیرید.

 

5- مطالعه زندگی انسان های با ایمان، دانشمندان و افراد موفق می تواند راهگشای شما باشد.

 

6- هر شب مروری بر اعمال و رفتار روزانه خود داشته باشید. کار های خوب یا بد را مرور کنید. برای کار های خوبی که انجام داده اید، ار خداوند سپاسگذاری کنید و برای کار های زشت خود از خداوند عذرخواهی کنید.

 

  هرگونه کپی برداری از این متن بدون ذکر منبع( مجله اینترنتی خورشید زندگی -بنیامین یوسفیkhorshidlife.blog.ir) از نظر مالکیت معنوی و قانونی مجاز نیست.