ثروت مند ترین کشور ها در جهان

به گزارش مجله آمریکایی منابع مالی جهان، ثروتمندترین کشورهای جهان به ترتیب قطر، لوکزامبورگ و سنگاپور هستند و برونئی، کویت، نروژ، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، آمریکا، سوییس، عربستان سعودی، بحرین، هلند، ایرلند، استرالیا، اتریش، سوئد، آلمان، تایوان، کانادا، دانمارک،عمان، ایسلند، بلژیک و فرانسه در رده های بعدی قرار دارند. فقیرترین کشورهای جهان هم در این رتبه بندی آفریقای مرکزی، کنگو و مالاوی معرفی شده اند. در زیر گزارش مصور از 10 کشور ثروتمند و فقیر جهان را مشاهده می کنید.برای خواندن ادامه مطلب بر روی فلش قرمز در بالای صفحه کلیک کنید

1- قطر با درآمد سرانه 146 هزار دلار

قطر بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع محسوب می شود و نفت منبع اصلی درآمدش است. نفت و گاز طبیعی مایع، پایه های اقتصاد این کشورند که بیش از 70 درصد از درآمد کل و همچنین بیش از 60 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. اتباع قطر تنها 12 درصد از کل جمعیت 2.2 میلیون نفری این کشور است. قبل از ظهور صنعت نفت، قطر کشور فقیری بود با اقتصاد مبتنی بر صید مروارید.


2- لوکزامبورگ با درآمد سرانه 94 هزار دلار

لوکزامبورگ دومین کشور کوچک اتحادیه اروپاست که میان کشورهایی که دارای دموکراسی هستند، از رفاه بیشتری برخوردار است. این کشور با صنایع متنوعش، تا حد زیادی وابسته به بانک، فولاد و بخش های صنعتی است. لوکزامبورگ با جمعیت کمی بیش از 500 هزار نفر، هشتمین کشور کم جمعیت اروپا محسوب می شود.


3- سنگاپور با درآمد سرانه 85 هزار دلار

سنگاپور کشور – شهری است مستقل که با داشتن حکومتی عملگرا و عاری از فساد و با پیشرفت سریع اقتصادی به یک نماد تبدیل شده است. سنگاپور به دلیل تجارت آزاد و نرخ پایین مالیاتی که با بازار تجارت گرا همراه است، بسیار توسعه یافته. سنگاپور با یک جمعیت 5.3 میلیونی، دومین کشور- شهر مستقل متراکم پس از موناکو است.


4- برونئی با درآمد سرانه 80 هزار دلار

درآمد نفت بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور کوچک و ثروتمند را تشکیل می دهد. درآمد حاصل از سرمایه گذاری های خارج از کشور و همچنین درآمدهای تولید داخلی، به تقویت اقتصاد این کشور کمک می کنند. برونئی، سومین تولیدکننده نفت در جنوب شرقی آسیا و چهارمین تولید کننده گاز طبیعی مایع در جهان است. جمعیت این کشور 418 هزار نفر تخمین زده شده است.


5- کویت با درآمد سرانه 72 هزار دلار

کویت نزدیک به 10 درصد از ذخایر نفت جهان را داراست و چهارمین تولید کننده در اوپک است. نفت، نزدیک به نیمی از تولید ناخالص داخلی و 95 درصد از درآ»د حاصل از صادرات و درآمد دولت را تشکیل می دهد. ارز کویت بالاترین ارزش ارزی را در جهان داراست. یک دینار کویت، معادل 3.28 دلار آمریکاست.


6- نروژ با درآمد سرانه 68 هزار دلار

نروژ دارای بزرگترین صندوق های ثروت ملی در جهان است. بخش بزرگی از رشد اقتصادی نروژ به دلیل وفور منابع طبیعی است مانند اکتشاف و تولید نفت، برق آبی و شیلات. این کشور با جمعیت بیش از 5 میلیون، دارای استاندارد بسیار بالای زندگی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی است و سیستم رفاهی کاملی دارد.


7- امارات متحده عربی با درامد سالانه 68 هزار دلار

امارات متحده عربی دومین اقتصاد را پس از عربستان سعودی در جهان عربی دارد. با تولید ناخالص داخلی 570 میلیارد دلار در سال 2014 که به شدت به نفت متکی است و بیش از 85 درصد از اقتصاد خود را از صادرات نفت تامین می کند.


8- هنگ کنگ با درآمد سرانه 57 هزار و 676 دلار

هنگ کنگ یک منطقه مستقل در ساحل جنوب چین است که بیشتر به دلیل آسمان خراش های عظیمش مشهور است. 2 منبع درآمد عمده این کشور، کشتیرانی و خدمات مالی است.


9- ایالات متحده آمریکا با درآمد سرانه 57هزار دلار

ایالات متحده آمریکا اواسط سال 2015 با تولید ناخالص داخلی 17.914 تریلیون دلار بزرگترین اقتصاد جهان را داشته است. در حال حاضر آمریکا بزرگترین تولید کننده نفت و گاز طبیعی در جهان است. این کشور یکی از بزرگترین کشورهای تجاری و همچنین دومین تولید کننده نفت و گاز است. ایالات متحده دارای جمعیت 322 میلیونی است که سومین کشور پرجمعیت جهان است.


10- سوییس با درآمد سالانه 56 هزار دلار

سوییس که تولید کننده شکلات و ساعت های لوکس است، یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان محسوب می شود. سیاست امنیت پولی بلند مدت و ثبات سیاسی به این کشور کمک کرده که در زمره بزرگترین مراکز اقتصادی جهانی باقی بماند.

 

منبع: سایت فردا نیوز