فواید باورنکردنی گیاه پرسیاوشان

این گیاه دارای شاخه های سیاه،سخت، باریک و براق به درازای تقریبا 20 سانتی متر و برگ های کوچکی مانند برگ های گشنیز، به صورت برید، بریده می باشد. گیاه پرسیاوشان را بیشتر می توانید کنار جوی و چاه های قدیمی که در نواحی مرطوب و سایه دار قرار دارند پیدا کنید. این گیاه در نواحی مدیترانه ای، اروپای مرکزی و جنوبی، آمریکا و مناطق شمال ایران از جمله مازندران، گیلان و .... رشد میکند.

تاثیر بر روی غدد: دمنوش پرسیاوشان عرق آور است. کبد را سم زدایی میکند. در کمک به درمان زردی یا یرقان تاثیر دارد و باعث تخلیه صفرای زائد میشود.برای خوادن ادامه این مطلب بر روی فلش قرمز در سمت چپ مطلب کلیک کنید

تاثیر بر روی دستگاه تنفسی: دمنوش پرسیاوشان در درمان سرفه و علائم سرماخوردگی موثر است. درمان کننده بیماری های ریوی است. اخلاط سینه را دفع میکند. اگر چند قطره از دمنوش آن را داخل بینی بچکانید، گریپ را از بین می برد و بینی را باز میکند. برای رفع تنگی نفس بچه ها بسیار مفید است. دمنوش پرسیاوشان در درمان برونشیب موثر است. التهاب گلو را در مان می کند. 

 

تاثیر بر روی دستگاه گوارش: دمنوش آن به عنوان مسهل صفرا، بلغم و سودای موجود در معده و روده ها مفید است. کرم کش است. اسهال را بر طرف میکند.

 

تاثیر بر روی پوست:اگر دمنوش پر سیاوشان را به سر بمالید شوره سر را بر طرف میکند. دمنوش آن برای زرد زخم استفاده میشود.

 

تاثیر بر روی دستگاه تناسلی و ادراری: دمنوش پرسیاوشان ادرار آور است. عادت ماهانه را باز میکند. سنگ مثانه را دفع می نماید. در کمک به دفع راحت سنگ های کلیوی موثر است.

 

خواص دیگر: برای ریزش منطقه ای مو استفاده میشود. تب بر است.

 

موارد منع مصرف: و عوارض جانبی: عوارض جانبی خاصی برای آن ذکر نشده است اما در طول دوره حاملگی منع مصرف دارد و نیز مصرف دراز مدت ان و زیاد آن برای قلب و ریه مضر است.

 

طبیعت: پرسیاوشان از نظر طب قدیم ایران، معتدل مایل به گرم و خشک است.

 

طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری برگ پر سیاوشان را با یک لیوان آب جوش داخل قوری بریزید و به مدت پانزده دقیقه آن را روی شعله غیر مستقیم قرار دهید و پس از این مدت آن را صاف کنید و باعسل مخلوط نموده و میل کنید.

مقدار مصرف آن دولیوان در روز به مدت یک هفته می باشد.

 

منبع : کتاب دمنوش های ایران زمین